Follow the money.

De makkelijkste manier om te krijgen wat je waard bent, is door het te vragen van mensen die het kunnen betalen. Want dan hoef je alleen nog maar te laten zien dat je het waard bent. Het valt me op dat veel zzp’ers zich niet of nauwelijks afvragen waar het geld zit. Ik denk dat dat komt doordat geld voor de meesten totaal geen drijfveer is. Omdat ze vooral iets willen betekenen, gewoon niet voor een baas willen werken, zelfstandig verder de enige optie leek in een periode van laagconjunctuur of omdat ze gewoon willen doen wat ze het leukst vinden. Desnoods allemaal voor minder geld. Dat je veel minder hard en veel hoeft te werken door gewoon meer per uur of per project te vragen, heb ik al een paar keer benoemd. Hoe belangrijk het is je doelgroep en einddoel bewust te kiezen nog niet.

Scenario 1: Je wilt veel geld verdienen.

Als je veel wilt verdienen is het vrij simpel. Ga daar waar het geld is en doe dat wat het meest oplevert. Doe dat waar je goed in bent en onderzoek wie daar het meest voor wil betalen. Maak dat schaalbaar. Je wordt een bedrijf. Je hoeft het niet leuk te vinden wat je doet, maar je moet het heel goed doen. En je moet natuurlijk kansen zien, retecommercieel zijn en waarschijnlijk lang en keihard willen werken.

Scenario 2: Je wilt goed verdienen met dat wat je het liefst wilt doen

Dit is al iets lastiger. Vind de doelgroep die goed voor je gaat betalen binnen de doelgroep waarvoor je wilt werken. Doe dat waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen. Klinkt als een open deur, maar er zijn een heleboel zzp’ers die zich niet afvragen of ze eigenlijk wel goed genoeg zijn in dat wat ze zo leuk vinden. Dan gaan ze het dus niet redden. Andersom is nog veel treuriger: mensen die goed zijn in iets wat ze helemaal niet leuk vinden. Doe dat niet, tenzij je alleen maar veel geld wilt verdienen natuurlijk. Ze zeggen wel eens: “Never become too good at something you hate, or they will make you do it for the rest of your life.” Vooral als je er goed voor betaald wordt of als het je een gevoel van zekerheid verschaft. Maar daarover nog 32 andere blogs.

Dus binnen dat wat je graag wilt doen is het slim om te bepalen wat het is dat jij beter kunt dan wie dan ook. Wees onderscheidend. Zet je unieke talenten in. Want daar betalen bedrijven goed voor. Doe je iets wat bedrijven door wie je ingehuurd wilt worden zelf ook wel kunnen, dan huren ze je niet in. Doe je iets wat allemaal andere zzp’ers ook kunnen, dan is de kans groot dat de goedkoopste ingehuurd wordt. Want de meesten zijn financieel totaal niet intelligent en prijzen zichzelf –en daarmee jou ook- vol overgave de markt uit. Kijk maar eens op sites waar freelance klussen aangeboden worden. Daar stikt het van de zzp’ers die zichzelf niks waard vinden, in de race om een slecht betalende klus bij een klootzak-opdrachtgever. Dus wees onderscheidend of zoek een baan. Daar komt het op neer. Ben je onderscheidend genoeg, dan kun je gaan bepalen voor wie je wilt werken. Communiceer dat ook. Op je site, in gesprekken, in je LinkedIn summary, overal. Wees duidelijk in voor wie je wat het liefst wilt doen. Dan trek je dat aan. Niet alleen in een boomknuffelige spirituele betekenis in de lijn van de Wet van de Aantrekkingskracht, maar ook gewoon omdat je zegt wat je wilt en mensen die dat bieden dat kunnen zien en erop kunnen reageren. Check wel even of daar ook geld zit. Want het zou jammer zijn als je goed wilt verdienen, maar per ongeluk kiest voor een sector waar geen geld zit. Of, waarschijnlijker, waar je geen toegang hebt tot het geld dat er zit, door strijkstokken, bonusregelingen, etc.

Scenario 3: Je wilt werken voor een groep waar geen geld zit

Klinkt als iets wat je niet moet willen en wat ik je, als chef Geldproject, meteen zou afraden. Maar ik wil zelf in wezen ook werken voor een groep waar geen geld zit. Ik wil succesvol zijn in het bedrijfsleven, maar het liefst studenten, scholieren en pas afgestudeerden beschermen tegen een leven dat ze zelf niet willen. Dus ik help ze te ontdekken wie ze zijn, waar ze voor staan, waar ze voor gaan, wat ze nodig hebben en al in huis hebben om daar te komen en of ze dat wat ervoor nodig is, ervoor over hebben. Daar gaan ze niet voor betalen, want ze hebben het niet of hebben het er niet voor over. Zou ik ook niet hebben gehad op die leeftijd, want nu pas weet ik hoe waardevol het is. Dus wat doe je als je, heel klef uitgedrukt, niet het geld wilt volgen, maar je hart?

  • Optie 1: Follow the money. Wie kan er betalen voor jouw doelgroep? Wie heeft er belang bij dat jij je inzet voor deze groep? Overkoepelende organisaties? Overheden? Subsidieverstrekkers? Fondsen? Er is geld zat. Je moet alleen ontdekken waar.
  • Optie 2: Zoek partners voor het reduceren van je kosten. Sheltersuit bijvoorbeeld maakt slaapzakjassen voor daklozen, vluchtelingen en mensen in rampgebieden. Hun materialen worden voor een groot deel gesponsord door grote commerciële partijen die de slaapzakken, voering etc. leveren. Daarnaast krijgen ze veel voor elkaar bij partijen die geloven in hun missie. Als je dat hebt, gaat het nog veel makkelijker natuurlijk. Maar die missie moet wel echt zijn. En Sheltersuit zou het honderd keer makkelijker hebben als ze hun slaapzakjassen zouden verkopen op plekken waar wel geld zit natuurlijk. Maar dat past weer niet zo in hun missie. Dus is het hard werken voor ze om hun kosten blijvend te reduceren.
  • Optie 3: Wil je graag individuen helpen? Die niet bepaald in het topsegment zitten? Ik zou beide afraden, want het is fucking lastig en kost zoooooveel tijd vergeleken met het bedrijfsleven, maar wie ben ik om iets te vinden van wat jij wilt? Dan wordt het een kwestie van je groep zo groot mogelijk maken. Volume draaien. Dat is het makkelijkst online, want dan ben je schaalbaar. Je kunt beter iets één keer doen voor 10.000 man dan 10.000 keer voor steeds één persoon, nietwaar? Het nadeel is dan wel dat je in een totaal ander vakgebied komt. Doe je dan nog wat je wilde? Waarschijnlijk moet je een lange adem hebben. Maar het kan.
  • Optie 4: Zorg dat je nog een doelgroep hebt, die het mogelijk maakt dat je het je kunt veroorloven om te werken voor de doelgroep waar te weinig geld zit. Doordat ik in het bedrijfsleven daar werk waar het geld zit en daar krijg wat de dingen die ik doe waard zijn, kan ik een aangepast tarief hanteren in het onderwijs. [Wat overigens wel een stuk hoger ligt dan eerst, omdat ik echt veel te veel gratis of voor te weinig deed.]
  • Optie 5: Als al die opties niet werken, zoek dan gewoon een baan of een voor je bedrijfsactiviteiten betere doelgroep. En dan kun je in je vrije tijd altijd nog vrijwilligerswerk doen of gewoon lief zijn voor je medemens. Of je kunt accepteren dat wat je doet misschien een slecht betaalde veredelde hobby is, maar mooi wel iets waar jij en anderen heel gelukkig van worden. Maar zo lang er nog geen Basisinkomen is, kan dat dan weer alleen als je geen kostwinner bent of als je al geld genoeg had.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*